domingo, 13 de noviembre de 2011

Quines raons socials fan que aparegui l'assetjament?

La violència es situa en el declivi de la imatge social del professorat. Així trobem molts casos on la persona docent queda desautoritzada del seu rol davant els pares i els alumnes. Una de les altres raons socials és l'increment de suports digitals, com per exemple internet, els mòbils, on apareixen imatges de violència i agressions. També trobem que en l'etapa de l'adolescència una persona busca la seva identitat sexual i els referents femenins i masculins vénen marcats per estils de vida, de roba, i no per una elaboració psíquica d'aquest referents. Els subjectes comparteixen un imaginari     social (vestimenta, amics, pentinat...) del quan queden exclosos els que no segueixen aquest cànons. El pànic de veure's exclòs d'un espai compartit i dels beneficis d'identitat que comporta, fa que el subjecte s'anticipi a la seva definició per temor a ser exclòs. Per això el bullying comporta un ternari format per l'agressor, la víctima i un grup d'espectadors. El seu desig és clar: callar i  aplaudir per no convertir-se en víctimes.



Com afrontar aquests casos?

Els pares i educadors, han de poder produir un espai de diàleg on el nen/a pugui exposar el seu drama sense sentir que, una vegada més, està en una posició indefensa i davant una figura de poder. No hem d'oblidar que per tal que pugui crèixer un adolescent necessita rebel·lar-se contra els pares i per tant no l'hem de tractar con un nen/a sinó com un adult en una complexa situació, és a dir, no tractar-lo com una víctima sinó donar-li recursos per responsabilitzar-se i canviar de posició. 


Estratègies per ajudar les víctimes a l'escola

Moltes de les responsabilitats dels membres de l'equip escolar son ajudar a les víctimes de l'assetjament. Primerament, els mestres tenen que parlar amb la víctima i preguntar-li si vol fer alguna cosa al respecte, i si rebutja, s'ha de començar una investigació. Després d'investigar la situació, s'hauria de parlar amb l'agressor o agressors. A continuació, es te que informar als pares sobre la víctima o l'agressor; s'ha de discutir les possibles solucions amb ells. Seguidament s'ha de controlar el comportament de l'agressor i la seguretat de la víctima. Per finalitzar, si el problema continua, es tornaria a parlar amb els pares i es destacaria la possible idea d'expulsió del centre.






Aquest vídeo que he penjat, es tracta d'una cançó amb angles, subtitulada en castellà, que parla d'un nen que es assetjat a l'escolar per uns companys que li fan la vida impossible. Aquest noi diu que intenta parlar amb els seus pares però no l'escolten, ningú l'escolta i es sent sol. Al final del vídeo, es veuen a l'aula unes quantes taules buides, una de les quals te una rosa blanca al damunt; això significa que el nen assetjat ha desdit acabar amb la seva vida i als altres, els han expulsat de l'escola. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario