L'assetjament escolar es produeix quan una o més persones gaudeixen perjudicant de forma repetida i consistent a una o altres persones. Aquest tipus de violència es dóna en un context de relacions: quan el nen es comença a relacionar amb l'entorn fora de la família. És en aquest moment quan es necessita més relació amb els seus iguals i quan els diferencials de personalitat comencen a treballar. L'assetjador fa creure al nen o nena que no cau bé a la resta, que no és capaç de fer-se guanyar per com és i que tampoc té capacitat de lideratge. Aquest últim diferencial és el que el bully té més desenvolupat ja que gaudint de la seva situació de lideratge utilitza el poder per perjudicar l'altre.
L'assetjament es pot presentar de moltes formes, no només físicament sinó que també psicològicament. Es pot diferenciar entre bulliyng directe i indirecte. El que s'explicita de forma visible i directe es tradueix en agressions violentes físiques però també situacions d'agressió no verbal (perseguir, pressionar, robar pertinences,…) o verbal com l'insult. En un altre nivell es troba l'assetjament escolar indirecte com l'exclusió i aïllament o també missatges i notes ofensives. Ambdós tipus d'assetjament són molt perillosos però tot i que el físic pot fer més impacte el verbal o psicològic pot ser pitjor a llarg termini.
Pel que fa al perfil de la víctima, una persona no té necessàriament que ser un “empollón”, ni portar ulleres, ni tenir un físic poc atractiu per patir el bullying. Pot ser noi o noia i assistir a un col·legi públic o a un privat, encara que és més fàcil que les agressions passin desapercebudes en centres de molt alumnat. En molts casos, els afectats es culpen a si mateixos de tot el que els hi passa, són persones força tímides i insegures que molts cops no saben com defensar-se ni superar els seus complexes. En la literatura, hi podem identificar dos tipus més de víctimes: la víctima passiva i la víctima provocadora. La víctima passiva es una persona que té poques defenses, és un objectiu fàcil al qual se'l intimida fàcilment i això provoca que juguin amb ella i després se li facin males jugades. La víctima provocadora es comporta de forma molesta, immadura o poc apropiada, de vegades no té intenció de provocar però d'altres es proposa irritar als altres.
Sobre l'agressor podem dir que sempre es una persona qui mou els fils encara que paregui que darrera hi ha tota una classe. Aquesta persona pot fer bullying per diferents motius, com per exemple l'enveja. L'agressor sol ser una persona impulsiva, que no sap negociar, i que al fons també està malament amb ell mateix i creu que maltractant als altres ho soluciona. Hi ha tres tipus d'agressors: l'intel·ligent, el poc intel·ligent i l'agressor víctima. L'agressor intel·ligent es una persona que té una actitud intimidadora; són persones populars, amb bons resultats acadèmics, egoistes i molt segurs d'ells mateixos. Els agressors poc intel·ligents tenen un comportament antisocial i de risc, acostumen a ser mesquins i tenen una visió negativa del món. Normalment treuen males notes i dirigeixen el seu odi contra els mes dèbils. L'agressor víctima és en alguns moments agressor i en altres víctima. Tria com a víctimes a nens mes petits que ell i també es víctima per nois de la seva edat o mes grans.
A continuació, adjunto un vídeo sobre l'assetjament sexual.
Hola Cinta,
ResponderEliminarPodries indicar-nos un video del nostre país sobre aquesta temática.
Què et sembla?
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarHola Toni!
ResponderEliminarEl vídeo ja esta canviat, he posat un que es una entrevista mes o menys en la que parla de l'assetjament escolar a les escoles espanyoles.
He fet dos entrades més.
Hola Cinta,
ResponderEliminarAra te'l miro.
I els de totes i tots els teus companys d'aquest curs escolar són aquí:
http://planacogidaunedtortosa.blogspot.com/2011/10/sociedad-del-conocimiento-tecnologia-y.html
Hola novament,
ResponderEliminarAquest document és d'aquesta data 07/01/2009.
Seguim.